Afgelopen week zijn de regels voor wat betreft fysiotherapeutische behandelingen sterk aangescherpt. Dit houdt in dat wij op dit moment geen fysieke behandelingen mogen uitvoeren. In deze huidige situatie kan de fysiotherapeutische zorg online plaats vinden, zodat we de nodige beweegzorg aan al onze patiënten kunnen blijven aanbieden en de zorg daarmee kunnen ontlasten. Dat klinkt misschien gek, omdat je zou denken dat fysiotherapie altijd fysiek contact nodig heeft. Maar dat is niet altijd noodzakelijk. Veel fysiotherapie kan ook op afstand plaatsvinden. Hoe gaat dat in zijn werk?
Hoe werkt online fysiotherapie?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt hiervoor een telefoon, laptop of tablet en een e-mailaccount nodig, zodat we je kunnen spreken, de oefeningen en een vragenlijst kunnen toesturen.
Stap 1: vul het intakeformulier voorafgaand aan het gesprek in
Voordat het intakegesprek via videobellen of andere digitale mogelijkheden met de fysiotherapeut plaatsvindt, ontvang je een online intakeformulier via e-mail.. Door antwoord te geven op deze vragen, krijgt jouw fysiotherapeut al een beeld van de klachten en kan daardoor gerichter het intakegesprek met je doorlopen.
Stap 2: het intakegesprek, telefonisch of online
De fysiotherapeut neemt contact op met u op de afgesproken tijd om het intakegesprek met je te houden.Dit kan telefonisch of via een online kanaal zoals Google Meet, Whatsapp video bellen. Ons programma Physitrack is speciaal geschikt om te video bellen. Deze verbinding is beveiligd en voldoet aan de eisen voor bescherming van persoonsgegevens.(AVG).
De fysiotherapeut bespreekt de klacht en op welke momenten je daar last van hebt. Normaal gesproken vindt dit gesprek op de praktijk plaats, maar dit kan in veel gevallen ook telefonisch of via online bellen. De fysiotherapeut haalt bij elk behandeltraject het grootste gedeelte van de informatie uit dit vraaggesprek en kan op deze manier bepaalde klachten uitsluiten en tot een diagnose komen. In het enkele geval dat het niet mogelijk is om op afstand tot een diagnose te komen, dan wordt in overleg met jou naar een oplossing op maat gezocht. Het kan zijn dat er toch een fysieke afspraak wordt gemaakt, waarbij op de praktijken uiteraard nog steeds gewerkt wordt volgens de huidige richtlijnen van het RIVM.
Stap 3: en nu aan de slag!
De fysiotherapeut stelt een diagnose, adviseert en legt uit wat je kunt doen om klachten te verminderen. Je ontvangt per e-mail een link met een toegangscode om in te loggen in uw persoonlijk oefenschema met bijbehorende video’s van de oefeningen. Belangrijk bij fysieke klachten is vooral dat je zelf aan de slag gaat met jouw oefeningen en werkt aan het herstel. Fysieke behandelingen kunnen natuurlijk niet door de telefoon, maar dit is niet in alle gevallen noodzakelijk. De fysiotherapeut kan onderscheid maken in wat je zelf kunt bereiken met oefeningen en de behandeling aanpassen. Is fysieke behandeling echt noodzakelijk, dan geeft de therapeut dat aan en wordt in overleg bepaald wat de mogelijkheden zijn rekening houdend met de richtlijnen zoals op dit moment worden geadviseerd door het RIVM t.a.v. fysiotherapeutische behandelingen.
Stap 4: voortgang
De fysiotherapeut plant een online of telefonische vervolgafspraak met je in om één of twee weken later de voortgang met je te bespreken. Wanneer dit precies is, is afhankelijk van jouw wens en (de ontwikkeling van) de klacht. Aan de hand van jouw feedback kan de fysiotherapeut verder adviseren hoe je de klacht kunt verminderen en bepalen of er andere oefeningen nodig zijn, of dat de oefeningen vaker of zwaarder moeten worden uitgevoerd. Mogelijk breidt de fysiotherapeut het aantal oefeningen uit of wisselt deze af.
Afspraak maken online en telefonisch consult fysiotherapie: Zo kun je toch doorgaan met je behandeling!
Wil je een afspraak maken voor een volledig online consult met de fysiotherapeut? Bel dan 0486-474753 of stuur een e-mail naar info@fysiotherapiegrave.nl. Wij nemen dan contact op.
Stel jouw vraag via Whatsapp aan de fysiotherapeut 06 45192177